Setkáváme se nyní opravdu často se zájmem daňových subjektů stát se dobrovolnými plátci DPH. Pokud tedy uskutečňujete ekonomickou činnost a nesplňujete podmínky pro povinnou registraci k DPH, můžete o registraci zažádat.
S tímto požadavkem za námi přišel nový klient, který u nás poptal účetní služby. Majitel nové vzniklé společnosti s ručením omezeným. Vzhledem k tomu, že přihlášku k dobrovolné registraci můžete podat kdykoliv (klidně ihned) poté, co bude společnost zapsána do obchodního rejstříku, klientovi jsme vyhověli.
Pro našeho klienta byla registrace z hlediska obchodních vztahů důležitá.
Výše uvedené by samo o sobě nejspíše nestálo za zmínku. Nyní však uvedeme důležitou věc, která vám v případě dobrovolné registrace k DPH může ušetřit čas, průtahy při registraci a zbytečnou komunikaci s finančním úřadem.
Schválení dobrovolné registrace k DPH totiž dnes není samo sebou. Finanční úřady chtějí zpravidla doložit velké množství dokumentů, které je přesvědčí o tom, že nezakládáte „schránkovou“ firmu jen proto, abyste stát na vratkách DPH připravili o peníze, ale že máte v úmyslu skutečně podnikat – provozovat ekonomickou činnost.
Abychom tedy neztráceli čas a nedostali od správce daně výzvu k doplnění žádosti, doložili jsme s klientem společně se žádostí o registraci dokumenty prokazující aktivní ekonomickou činnost, a to:
• doklady k sídlu, tedy nájemní smlouvu na sídlo společnosti,
• smlouvu o bankovním účtu,
• podrobnější rozpis činností,
• seznam klientů, zákazníků a dodavatelů,
• vystavené faktury,
• objednávky.
Také jsme k přihlášce zaslali další relevantní doklady, a to pracovní smlouvy, evidenci zaměstnanců a přihlášky do registru zaměstnavatelů u ČSSZ. Přihláška nám prošla bez problémů.
Nezapomínejte na to, že finanční úřady mají povinnost prověřovat důvody a okolnosti, za kterých firma žádá o dobrovolnou registraci k DPH. Čím více informací doložíte ihned s podávanou žádostí, tím větší je šance, že registrace proběhne bez komplikací a průtahů.