Dnes vám přinášíme nové smutné příběhy našich klientů. Naštěstí ale vždy s dobrým koncem. S jejich přispěním vás chceme vést k zamyšlení, jestli nakládáte s vašimi účetními daty v jejich a vašem nejlepším zájmu. Jsou z těch situací, které by většina běžných podnikatelů patrně nepovažovala za reálné, pokud by ho nepotkaly. Bohužel, nejsou to digitální scény z nového Avatara. Je to realita, která pár (možná desítek) podnikatelů v ČR už potkala. My víme minimálně o dvou z nich. Rychlý vhled do jejich příběhů najdete v řádcích níže.
V půlce dubna letošního roku nás kontaktoval nový klient. Měl vedené účetnictví a data u jiné účetní firmy. Daný dodavatel účetních služeb sice měl data zálohovaná, bohužel však na jednom serveru společně s originálem. Celý server shořel a dodavatel tak o klientská data přišel. Museli jsme udělat komplexní rekonstrukci účetnictví, obvolat dodavatele a sehnat všechny doklady, abychom dokázali udělat závěrku roku 2022 a navést rok 2023.
22. v měsíci zavolal nový klient, že potřebuje vést účetnictví, ale nemá žádná účetní data. Po jeho účetní se slehla zem, klientova účetní data má ve svém notebooku. Klient nemá žádnou kopii a potřebuje podat DPH. Měl štěstí v neštěstí, protože u sebe měl alespoň všechny papírové doklady. Zpracovali jsme tak pro něj na základě těchto papírových dokladů DPH za předmětný měsíc, podali přiznání a kontrolní hlášení. Bylo to taktak, ale vše se stihlo. Klient zas může být v klidu.
Řešení podobných situací představuje pro klienta náklad a pro něj i pro nás hodně stresu. Díky bohu je však situace většinou zvládnutelná. Až příliš často u podobných případů ale vidíme, že byli majitelé firem až příliš důvěřiví a abdikovali na jakoukoli kontrolu a zajištění proti nenadálým událostem. Jak se říká, kdo je připraven, není překvapen.